Hoe komt de score tot stand?

Een faire score die misbruik proof is

Transparantie en duidelijkheid staat bij VerifiedShops voorop. De score wordt zorgvuldig berekent en is zowel fair naar de webshop houder als naar de webshop bezoeker.

Regel 1 Elke webshop begint met 100%

Onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Toch heeft een webshop minimaal 5 reviews nodig om zijn score te activeren. Anders zou een webshop met 0 reviews voor eeuwig 100% behouden zolang deze maar geen reviews krijgt, en dat zou natuurlijk niet eerlijk zijn tegenover de webshop die wel reviews hebben.

Regel 2 Wraak reviews hebben geen nut

Een typische wraak review kan in theorie op alle onderdelen negatief scoren en zo nul punten geven. Wat normaal gesproken een flinke impact heeft op de totaalscore. Een 0 geven heeft bij de meeste reviewsystemen ons inziens onredelijk veel impact op een gemiddelde. Een slechte review kan maximaal 1% aftrek opleveren. Dat klinkt weinig, maar 10 ontevreden klanten en het is al minus 10%. Het heeft dus wel degelijk impact, maar alleen in grotere aantallen.

Regel 3 Slechte reviews leveren niet voor eeuwig schade op

Het gaat om een goed beeld te geven van de huidige prestatie van een webshop. Heeft u een slechte review? Dan wordt deze procent weer opgepoetst door goede reviews. Toch zijn ze niet even krachtig. Dus een slechte review is niet weg te poetsen met 1 goede review. Een kennis vragen om even een goede review te doen heeft dan ook weinig nut. Het kost 5 goede reviews om 1 slechte teniet te doen. In de praktijk komt het erop neer dat alleen je score kan stijgen als meer dan 80% (83,3% om precies te zijn) van de reviews overwegend tevreden is, ons inziens een faire regeling met een minimum aan kansen om dit eenvoudig te kunnen manipuleren.

Regel 4 Een webshop met honderden reviews is niet onaantastbaar

Een webshop mag niet een onaantastbare score krijgen door toedoen van erg veel reviews, hoewel de kans klein is, is het toch zeker mogelijk dat een goede webshop op gegeven moment toch slecht gaan presteren. Bijvoorbeeld door een overname of een onredelijke verzendkosten verhoging of een nieuw beleid wat niet klant vriendelijk is. Het gaat erom dat de webshop score een goed beeld geeft van de laatste reviews. Met andere woorden: een negatieve score heeft evenveel impact op een webshop met veel reviews als een webshop met minder reviews. Altijd 1% aftrek. Wel zo fair, en het geeft altijd de laatste stand van zaken weer.

Regel 5 Een positieve review mag niet de score toch naar beneden halen

Een bekend verschijnsel van alle vijfsterren rating systemen is dat deze ondanks dat iemand een aardig hoog totaalcijfer in de review geeft van een 8 of 9, dit voor de webshop toch uitpakt in een daling van het cijfer, omdat het namelijk geen 10 is. 

Dus terwijl de webshop bezoeker feitelijk heel erg tevreden was, heeft men toch een minieme daling te pakken met vrijwel elke review. Ebay heeft ook deze problematiek, en heeft dit toen achteraf "opgelost" door indien klanten 0 sterren geven voor een onderdeel dat dit eigenlijk toch als 5 telt. Wat volgens ons niet perse logisch is. Iemand kan ook nul sterren geven voor een onderdeel omdat men juist niet tevreden is of neutraal is op dit punt. Zie onderstaande strip voor deze bekende haken en ogen omtrent de klassieke 5 sterren rating systemen.

VerifiedShops heeft deze problematiek niet. We gaan uit van goed of niet goed. Iets wat matig is, is niet goed. Een 8 is goed. Een 6 is voldoende, maar betekent ook dat de webshop op minstens 2 onderdelen negatief gescoord heeft, en levert dus geen pluspunten op.

Regel 6 Een faire transparante punten telling

Een duidelijke puntentelling. Zie onder hoe deze in elkaar zit. Het merendeel van punten positief betekent ook een positief effect op de score. Teveel negatief en u heeft wel een merkbare impact op uw score maar waarbij nooit teveel macht ligt op 1 enkele review. Immers bestaat er geen enkele webshop die niet eens een enkel incident meemaakt tussen de overwegend positieve waarderingen.